דף הצגת פרויקט מס':194

תאריך: 10.10.01

שם הפרוייקט

עברית: חקר תקלות מערכות/תהליכים באמצעות ניתוח אילן תקלות (1)

 אנגלית:  Safety Assessment of Designs and Processes by Fault Tree Analysis(FTA) Method

   תרחיש התקלה: חימום–יתר של הליבה, לאחר השתקה  תקינה  של כור ממ"ג (נחל-שורק), 

                               בעקבות  תקלה במערכת  החשמל של מערכות העזר וכשלון שסתום הסעה טבעית.

 

רת"ח הנדסת בטיחות/

הועדה לאנרגיה אטומית.

תפקיד:

ד"ר

תואר:

יעקב  ברנע

שם המנחה:

052923595

  טל' נייד:

036462953

פקס: 

036462942

טלפון:

E-mail: ybarnea@post.tau.ac.il או  yac1108@yahoo.com

·       תאור הפרוייקט:

מערכת הבטיחות של הכור הגרעיני בממ"ג (נחל שורק) נועדה להבטיח שחריגה מתנאיי ההפעלה המאושרים של הכור תגרום

 להפסקה אוטומטית מיידית של פעולת הכור. ברם, תקלות עלולות להתרחש למרות הפעלה תקינה של ההפסקה

האוטומטית, עקב צירופי כשלים במערכת. מערכת הבטיחות כוללת מספר ערוצי פעולה מקבילים ובלתי תלויים שכ"א

מהם בודק פרמטר תפעולי מסוים של הכור כגון: הספק וקצב שינויי ההספק, ספיקת קירור, רמות קרינה, גובה מפלס המים

בכור ועוד...

ערוצי הבטיחות  החשובים ביותר הם:

א.      ערוץ סף ההספק, בו נמדד שטף נויטרונים  הדולפים מהליבה במהלך ההפעלה.

ב.      ערוץ סף ספיקת הקירור, בו מתבצעת מדידת  ספיקת מי הקירור הזורמים בליבה.

·        מתודיקה:

בניתוחי תקלות של מערכות הנדסיות בכלל ומערכות בטיחות בפרט בשיטת FTA, מניחים כשל מסוים כאירוע-על כללי

ובודקים את סיבת הכשל בפרטי התיכון השונים, עד רמה של אירועי בסיס. שיטת הניתוח של התיכון מלמעלהלמטה,

מתוארת גרפית כאילן המצוייר מצמרתו ועד ענפיו הנמוכים(בסיסיים). אנליזה זו מחייבת בדיקה מעמיקה

של כל גורמי הכשל המהווים את הסיבה להתרחשותו, תוך רישום הקשרים הלוגים שבין האירועים. יתרונה של שיטה

זו על פני שיטות אחרות הוא באפשרות זיהוי מדויק של הנתיב הקריטי, בתכן או בתהליך ההנדסי, שבו מספר מינימלי

של תקלות עלולות לגרום לתקלה הבטיחותית.

מטרת הפרויקט המוצע היא ביצוע חקר תיאורטי (בשיטת FTA) של תכן ותהליכים קיימים  בכור ממ"ג, בהיבט הבטיחותי,

 תוך זיהוי הנתיב הקריטי של התקלה. לצורך זה הוגדר אירוע-על במערכת הבטיחות של הכור:

"חימום–יתר של הליבה, לאחר השתקה  תקינה של הכור, בעקבות תקלה במערכת  החשמל של

מערכות העזר וכשלון שסתום הסעה טבעית."

·        מקום ביצוע הפרוייקט: 

באוניברסיטה ויתקיימו שלשה ביקורים בממ"ג - נחל שורק,      במתכונת השנה שעברה

 

·        דרישות קדם:

מומלץ אך לא חובה

542.3251 תכן מכני(1)                                                                        

512.3803 מבוא להנדסת מערכות בקרה                                            

542.2600 תרמודינמיקה (1)                                                                 

542.3620 מעבר חום