מערכת ידע לקב"ס

לתמיכה בקבלת החלטות ומניעת נשירה מבתי ספר

פרופ' יורם רייך, ד"ר עדי קפליוק, רוני בר-לב

תוכן:

1.       תאור הפרויקט

2.       סדנאות

3.       הרצאות (1-2 שעות)

4.       פרסומים מדעיים

5.       קישורים לקטעי עיתונות או מידע על בעיית הנשירה

 


תאור הפרויקט (תאור מפורט ניתן בדו"ח הסיכום בעברית):

הקדמה

כ- 9% מן התלמידים נושרים ממערכת החינוך בישראל. במהלך השנים ממדי תופעת הנשירה נשארים בעינם ללא שיפור משמעותי. הנשירה הנה בעיה מערכתית קשה בעלת חשיבות אנושית וחברתית ממדרגה ראשונה. ועדות הכנסת השונות, בין הקבועות והנוצרות לנושאים מיוחדים, דנות בנושא זה חדשות לבקרים. כמעט אפשר לחשוב כי יש תחרות סמויה בין הוועדות השונות מי ידון בנושא זה (ראה פרוטוקולים). אבל כפי הנראה מהפרוטוקולים או מקטעי העיתונות, אין שינוי בנתוני הנשירה. ניתן להסביר זאת ע"י הרעה במצב כלכלי של חלק מהאוכלוסייה, שינוי דמוגראפי, עליה מוגברת וכד'.

השאלה היא לא איך ניתן להסביר את ממדי הנשירה אלא האם אפשר אחרת? מחקר זה טוען שיש דרך נוספת היכולה להביא לאיגום כוחות וידע לשיפור המצב.

קציני הביקור הסדיר הממלאים תפקיד חשוב ביישום החוק ובעלי מקצוע אחרים המעורבים בהחלטות נאלצים להתמודד עם מספר רב של מקרים במערכת המספקת מספר מוגבל של אפשרויות. מעבר לכך, פעמים רבות פתרונות יצירתיים ומועילים של הקב"ס המופקד על הנושא נשארים נחלתו הבלעדית ללא הנחלה של הידע הנצבר למערכת כולה.

במסגרת המחקר פותח מודל ניהול ידע לתמיכה בעבודת הקב"סים. המודל מבוסס על פתרון בעיות ע"י שימוש בתקדימים. מערכת ידע המבוססת על מודל זה יושמה ונבדקה באופן ראשוני ונמצאה בעלת פוטנציאל ניכר לשיפור עבודת הקב"סים ולשיפור הבנתם את עבודתם. מלבד תמיכה זאת, המערכת יכולה לשמש כבסיס למאגר ידע שיתופי של כל הפתרונות הנוצרים בקרב כל אוכלוסיית המטפלים בבעיית הנשירה. השיטה והמערכת פשוטות לשימוש ומאפשרות ליישמן בעבודת שטח. באופן דומה לבעית הנשירה, נתן לטפל גם בבעיות כואבות אחרות של מערכת החינוך כגון אלימות בבתי הספר.

בנית המערכת התגלתה כנושא חשוב לא פחות מהמערכת עצמה. תהליך הבניה שמהותו איסוף, הבנה וארגון ידע חושף שיטות עבודה, קשר בין סביבת עבודה לשיטת עבודה והשונות בתפישת מהות עבודת הקב"ס. התברר כי בין אזורים שונים בארץ קיימת שונות גדולה בהבנה של עבודת הקב"ס. שונות זאת מצביעה כי לא קיימת "תורה" לעבודת קב"סים ואין צבירת ידע על שיטות טיפול מוצלחות בנושא הנשירה.

אנו ממשיכים לשפר את המערכת ולבחון אותה בקרב קב"סים ואף ליישמה לפתרון בעיות אחרות כגון טיפול בבעיות תלמידים באוניברסיטה. בעתיד אנו מתכננים להפך את המערכת למאגר ידע זמין באינטרנט שיעמוד לרשות כל אוכלוסיית המטפלים בבעיית הנשירה.

מטרות המחקר

טכנולוגית המידע עוברת מהפכה בתקופה זאת. חלק מהכלים המפותחים מאפשרים לתת תמיכה לקבלת החלטות אנושית על ידי שמירה, ניהול והצגת מידע רלוונטי למקבל ההחלטה. ניתן על ידי טכנולוגיה ושיטות פתוח תואמות לבנות מערכת שתיתן תמיכה לקב"סים בעבודתם המורכבת. מידע וידע רב הקיים במערכת והנאגר מעבודתם תוך כדי השימוש במערכת יכול לשמש לתמיכה בקבלת פתרונות איכותיים לבעיות חדשות בזמן קצר ולחסוך זמן יקר של הקב"ס. המערכת מבוססת על מודל חדשני בתחום הסק מונחה תקדימים אותו פיתחנו ואותו אנו משכללים כעת.

תקציר תוצאות

טבלה 1 מסכמת את המסקנות העיקריות מהמחקר.

 

טבלה 1: מסקנות עיקריות

 

מסקנות על המצב הנוכחי של טיפול בבעיית הנשירה

אין תורה ודרך עבודה קבועה ומסודרת לתפקיד הקב"ס. אזורים/מחוזות שונים בארץ מפרשים את ההנחיות ופועלים באופן שונה בנושא ביקור סדיר.

עבודת הקב"ס מושפעת רבות מגורמים סביבתיים רבים כגון מדיניות הרשות המקומית, משאבים, סוג אוכלוסייה וכד'.

בעיית הנשירה היא בעיה מערכתית ויש לטפל בגורמים לבעיה ולא רק בתופעה עצמה.

 

מסקנות על התרומה של תהליך בנית המערכת

השתתפות פעילה של קב"סים או חשיפתם לרעיונות המחקר הביאה לראיה חדשה של המקצוע.

גם הכרות של כ- 20 דקות עם השיטה נתפסה אצל הקב"סים כמשמעותית לשינוי בתפישת עבודתם.

במהלך איסוף הנתונים, קב"סים דיווחו שהגדרת הידע בפני עצמה עזרה לשיפור איכות הפתרון והבנת התהליכים במקרים השונים.

ניתוח ראשוני של הטבלאות שמולאו על ידי קב"ס מסוים הצביעו די ברור על דפוס טיפול ותפיסת עולם מסוימת.

ניתן היה להבחין בהבדלים בין הקב"סים על פי הטפסים הראשוניים שמלאו – הבדלים שהתמקדו בתפיסת תפקיד הקב"ס.

 

מסקנות בעקבות בחינת המערכת

ניתן ליצור מערכת לתמיכה בקבלת החלטות ומניעת נשירה על בסיס מודל .CBR

תוספת הידע, כפי שהוצגה במודל, משפרת את איכות הפתרון.

חלוקת המקרים לקבוצות תורמת לשיפור איכות ומהירות הפתרון.

המודל מסוגל להתמודד עם מקרים מסוגים שונים ומשתמשים ברמות שונות.

המודל מראה שניתן לפתור בעיות מורכבות ע"י שיטת CBR.

נראה שניתן לבנות מערכות מבוססות ידע ע"י אנשי השטח ולקבל תוצאות טובות.

מעקב על טיב הידע (המצוי במקרים ובקבוצות האופייניות) ותרומתו לפתרון, יכול לגרום לשיפור מתמיד של המערכת מבחינת איכות ומהירות הפתרונות.

 

מסקנות על שימושים עתידיים

ניתן להשתמש במערכת להדרכת או הסמכת קב"סים.

ניתן ללמוד על פי הפתרונות של קב"ס או קבוצת קב"סים על מאפייני המקום בו הם פועלים ולתכנן פעולות יזומות לשיפור יכולתם לטפל בבעיית הנשירה.

ניתן להשתמש במע' מסוג זה כדי לטפל בבעיות כואבות אחרות כגון אלימות בבתי הספר או איתור וטיפול מוקדם בנוער מועד להתאבדויות.

 

סדנאות:

1.       ניהול ידע לקב"סים: בדבר פרטים, שלחו דואר אלקטרוני לפרופ' יורם רייך.

הרצאות (1-2 שעות):

1.       ניהול ידע לקב"סים

2.       ניהול ידע ארגוני

3.       קבלת החלטות

פרסומים מדעיים (ראה גם קישור לניהול ידע):

 

1.          יורם רייך, עדי קפליוק, רוני בר-לב, מערכת ידע לקב"ס לתמיכה בקבלת החלטות ומניעת נשירה, דו"ח מחקר מסכם, ספטמבר 2002.

2.         Y. Reich and A. Kapeliuk, “Case-based reasoning with subjective influence knowledge Applied Artificial Intelligence, 18(8):735-760, 2004.

3.         A. Kapeliuk, Y. Reich, and R. Bar-Lev, “Knowledge system supporting attendance officer’s decision making and dropout preventionInternational Journal of Educational Management, 18(6):342–350, 2004.

4.         Y. Reich and A. Kapeliuk, “A framework for organizing the space of DSS with application to solving subjective, context dependent problemsDecision Support Systems, 41(1):1-19, 2005.

קטעי עיתונות ומידע (חלק קטן מאלו שנמצאים ברשת) [קטע זה מתעדכן כשאני רואה\מובאת לידיעתי ידיעה בנושא]:

1.       עליה בנשירה מבתי ספר, משרד החינוך, 2007: וואלה

2.       נשירת עולים, 2007: הארץ

3.       1/3 מהתלמידים ממוצא אתיופי נושרים מתיכון, 2007: וואלה

4.       הקטנת או הגדלת נשירה (אתם תחליטו) ע"י יצירת תחרות בין בתי ספר, 2007: TheMarker 

5.       ועדת החינוך דנה בנשירה, 2007:  וואלה, ערוץ 7, אפוק טיימס

6.       פרסום נתוני נשירה, 2007: הארץ

7.       נוער בסיכון, משרד החינוך, 2007: משרד החינוך, מינהל חברה ונוער

1.       נשירה בת"א, 2000: עיתון תל-אביב, עיתון תל-אביב

2.       התערבות בית-ספרית לילדים ולבני נוער בסיכון, 2003: שתיל

3.       נשירה אצל עולים, 2006: ynet

4.       הבדלים בנתוני נשירה, 2006: nrg

5.       מניעת נשירה בעירית רמלה 2002-4: פרס משרד החינוך 2003 לעירית רמלה, תוכנית אופק

6.       הצעת חוק לימוד חובה, כנסת, 2001: הצעת חוק

7.       נשירה בקרב עולים, כנסת, 2001: מסמך עבודה  

8.       נשירה מתיכון, 2005: nrg  

9.       נשירה במגזר ערבי, 2006: מחסום

10.   ועדת כנסת לזכויות הילד, 2005: נשירת ילדים ערביים,

11.   ועדת המשנה של ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות לקליטת ילדים, נוער וצעירים עולים במערכת החינוך, 2006: פרוטוקול ישיבה

12.   אינטגרציה, נשירה וזכאות לבגרות, 2003: נוער תל"ם

13.   נתוני נשירה כולל ערבים ובדווים, 2006: הארץ

14.   ועדת כנסת למניעת נשירה, 2002: ynet

15.   פרוטוקולי ועדה מיוחדת למניעת נשירה, כנסת, 2001: כנסת

16.   נתוני נשירה, לשכה מרכזית סטטיסטיקה, 2004: הודעה לעיתונות

17.   ועדת החקירה הפרלמנטרית לנושא הפערים החברתיים בישראל, 2002: דו"ח ביניים

18.   הוראות ביקור סדיר: רענון הוראות – חוזר מנכ"ל, 2001

 

 


Copyright © 2007 Yoram Reich
Page URL: http://www.eng.tau.ac.il/~yoram/kbs_heb.html

Last modified: 2/16/2007 3:37:00 PM